Mine 5 siste innlegg på¨Google+

søndag 2. november 2008

Leting etter drømmefuglen på Ørland

I går var en gjeng trønderske ornitologer på Ørland for å prøve å finne en ørkensanger - av alle ting. Som navnet sier er det jo ikke akkurat en vanlig norsk fugl vi snakker om her. Den holder til på steppe og ørken i Kasakhstan og østover. En og annen av dem har gjennom tidene faktisk dukket opp seint på høsten forskjellige steder i Vest-Europa, og det er konkurranse om å finne den første "norske" ørkensangeren. Som en slags understreking av at drømmen om ørkensangeren ikke er helt uoppnåelig dukket det i fjor høst opp en ørkensteinskvett på Leka i begynnelsen av november, og denne fuglen kommer sannsynligvis fra de samme områdene som drømmefuglen sjøl - ørkensangeren.

Det var ingen ørkensanger på Ørland i går heller, dessverre. Men som alltid er det mengder av andre fugler å se der, så fraværet av stjerna sjøl hadde heldigvis lite å si for turopplevelsen. Fra klokka 9 og utover dagen trålet vi hvert vårt strandområde i et utmerket høstvær - fem grader, strålende sol og en passe frisk bris.Polarmåke Og det ble mange fine fugleopplevelser. På mitt strekke fikk jeg blant annet se flere havørn, hønsehauk, dvergfalk, store trosteflokker, hundrevis av stokkender og en flott stjertand.

Fra kollegaene som saumfor sine strekninger på Ørland kom det inn rapporter om grønlandske tundragjess, polarmåke og båndkorsnebber. Dette er jo godbiter som man ikke ser uten å måtte legge en viss innsats i å finne dem, så da jeg var ferdig med området mitt tok jeg en rundtur for å ta bilder av noen av disse (noen av dem finner du her). Men som vanlig går dagen fort når det er så mange fine og interessante fugler å se på, og da vi satte kursen hjemover i firetida hadde jeg enda ikke rukket å se alle de interessante artene. Allikevel må oppsummeringen av turen bli at det endelig ble en helg med en skikkelig fugletur igjen :-)

TundragåsStorskarv
Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.