Mine 5 siste innlegg på¨Google+

mandag 29. desember 2008

Ingefærkjeks og fylte kjeks - ferdigbakt!

Sånn ser de altså ut når deigen har blitt til ferdige julekaker. Selv om bildene er lagt ut i dag ble kakene ferdig før jul. Men på bildet nedenfor har de fått fyllet sitt.
For de fylte kjeksene sin del mangler jo fyllet på det første bildet, men på bildet under ser du kjeksene med fyll. Jeg syntes at originalfyllet ble for søtt og hadde for lite smak så jeg forsøkte meg på en liten vri. Her er oppskriften på fyllvrien:

10 tørkede aprikoser
Saften av en appelsin
1/2 dl vann
1 stjerneanis
2 ss sukker
2 pl mørk kokesjokolade
50 g smør

Slik gjør du:
Grovhakk aprikosene og ha dem i en kasserolle sammen med appelsinsaften, vannet, stjerneanisen og sukkeret. Kok opp og la det putre til all væsken nesten har kokt inn og aprikosene har blitt myke. Ta ut stjerneanisen og kast den. Hell aprikosene med væsken i en blender eller kjøkkenmaskin og mos dem.
Ha aprikosmosen i en bolle sammen med grovhakket sjokolade og smøret og smelt det over vannbad. Ha en passe mengde av fyllet mellom to kjeks og la det ligge en stund slik at fyllet stivner.
Det blir en god og rund sjokoladesmak av dette fyllet, og det er langt fra så søtt som originalfyllet. En vellykket vri synes nå jeg :-)

Ingen kommentarer:

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.