Mine 5 siste innlegg på¨Google+

torsdag 23. juli 2009

Nattfly, vin og sukker

I natt oppdaget jeg hvilken tiltrekningskraft litt vin og sukker har på nattflyene. Jeg har lest om hvordan andre har lokket til seg nattfly med denne blandingen, og jeg har lenge tenkt på å prøve ut lokkemetoden i hagen vår. I går kveld bestemte jeg meg for å prøve. Jeg blandet 1dl rødvin med 4ss sukker, rørte godt rundt og la noen bommulstråder i bløt i blandingen. Da det begynte å mørkne hang jeg trådene opp i plommetreet i hagen og håpet på det beste....

Og jammen virket det! Etter en halvtime satt det et vanlig båndfly ved en av trådene og tok for seg av herligheten:

Vanlig båndfly er et stort og fint nattfly, de kan faktisk ha et vingespenn på opp til 6 cm. Og utover kvelden og natta kom det til enda flere båndfly - opp til fire stykker satt samtidig i plommetreet og sugde i seg. Jeg har lest at de store båndflyene er vanlige, men at det skulle vise seg å være så lette å lokke til seg slike antall var jammen overraskende.

Men det kom også andre skapninger til. Flere krattfly og andre mindre arter av nattfly-familien tok seg til rette på godsakene. Også en liten rødbrun bladvikler satt på en grein og sugde rett fra en dråpe jeg hadde sølt da jeg hang opp trådene.

Selv om det var litt vind og noen regndråper denne kvelden, og dermed ikke helt optimalt vær for vin-og-sukker-lokking, ble det en begivenhetsrik kveld og natt.

Da jeg skulle ta inn trådene i halvto-tida var det flere båndfly som ikke ville slippe taket. De hang på tråden og tok til seg de siste promillene, akkurat som gjestene bestiller doble og triple drinker like før baren stenger. En måtte jeg faktisk ta av tråden og sette på trestammen. Jeg mener den sjanglet litt da den begynte å gå bortover greina der jeg satte den fra meg....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.