Mine 5 siste innlegg på¨Google+

lørdag 15. august 2009

Feriemodus!

Drikker te i kraftig motvind...

Sverigeferien er i gang! I helgen har vi oppholdt oss i Stockholm - en riktig så forblåst by denne gangen. På uterestaurantene måtte vi holde på kaffe-/tekoppene så de ikke skulle blåse i fanget på dem som satt ved nabobordet. Til hyre ser du meg drikke te i kraftig motvind....men temperaturen var bra :-)

Fredag forlot vi et kaldt og vått Trøndelag tidlig på ettermiddagen med retning mot Sundsvall, der vi hadde booket et hotellrom. Allerede da vi kom til Åre hadde vi lagt regnet bak oss, og videre østover ble det en solskinnstur - bokstavelig talt. Sundsvall sentrum en fredag kveld i august var en stillferdig opplevelse. Nesten ikke en sjel var å se i gatene før klokka ble 23. Også etter det var det slett ikke trangt på pøbbene. Men det var helt greit for oss, for vi ville bare kikke litt på livet og ellers ta en tidlig kveld.

Kirsten oppdaget Stockholmsfjorden.

En svær stein i Hagaparken

Dagpåfugløye

Lørdagen tok vi en god frokost på hotellet vårt, og så la vi i vei igjen. Etter litt over fire timers kjring ankom vi Mornington hotell ved Bromma flyplass i Stockholm. Hotellet er helt greit, og vi betalte faktisk bare ca 900 NOK for 2 netter inkl. frokost - bestilt via COOP medlemssider.
Man må ta buss og t-bane fra hotellet til sentrum, noe som tar borti halvtimen. Men vi har jo bil og er ikke så avhengig av offentlig transport denne gangen. Siden vi ble ferdig med kjøringa så tidlig på ettermiddagen ville vi gjerne røre litt på oss. Vi valgte vi å droppe Stockholm city og heller tusle litt (eller promenera som svenskene sier) i Hagaparken. Der vi kunne nyte synet av historiske kongelige slott og paléer, gamle trær og svære steiner. Middagen tok vi på hotellet.
Da vi var i Hagaparken i går oppdaget vi Fjärilshuset - sommerfuglhuset på norsk. Så i dag måtte vi selvfølgelig ta turen tilbake dit; det måtte jeg bare ha med meg! Ikke nok med at vi fikk se fine, tropiske sommerfugler innendørs, men også utendørs flakset det rundt fargerike saker i blomsterengene. Og jammen fant jeg en art jeg ikke hadde sett tidligere - en fin dagpåfugløye.

Noen tropiske sommerfugler fra Fjärilshuset:

Seinere på dagen dro vi inn til sentrum for å se om det var noe liv - og det var det. Stockholm kulturfestival var inne i avslutningsdagen, og siste store evenement var "verdens lengste bokbord": 500 meter med bord der nye og brukte bøker ble lagt ut for salg. Siden mesteparten (alt?) var på svensk brukte vi ikke så mye tid på å gå gjennom utvalget... Overraskende nok var alle de store kjøpesentrene åpne, men vi var ikke i shoppingmodus og de fikk derfor være i fred for oss. Vi var også innom Gamla Stan og kjøpte oss litt kunst til stua hjemme og artig fuglenips :-)

Kaker og te i Gamla Stan - mmm! :-)

På bakgrunn av opplevelser fra tidligere kjøreturer i det ukjente utland har vi blitt lei av å prøve å finne fram i store byer med bare kartbok til hjelp. Til denne turen har vi derfor kjøpt oss GPS til bilen. Den funker helt utmerket, men når vi kommer til større veiarbeidsområder og må ta lengre omkjøringer får kvinnestemmen fra GPS-en et snev av panikk i stemmen, og ber oss på en høflig - men myndig - måte om å se til at vi holder oss på veien! Etterhvert tar hun seg sammen og finner en ny vei til oss, og da går det som regel bra.

Men nå er det kveld og vi må forberede oss til overfarten til Gotland i morra - og selvfølgelig få med oss 100-meteren i friidretts-VM!