Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 14. april 2010

Pilfink og gråspurv i Sjetnemarka

Pilfinken er på innmarsj i nabolaget! Siden denne nykommeren har en tendens til å overta de tradisjonelle gråspurvterritorene har jeg satt i gang et lokalt kartleggingsprosjekt for å se hvordan det går med gråspurvene framover.

Faktisk har en pilfink ambisjoner om å ta over fuglekassen i hagen vår! Normalt er det kjøttmeiser og svarthvitfluesnappere som har holdt hus i den, men i år blir det kanskje pilfinken som tar over. Her er pilfinkhannen som de siste dagene har sittet og invitert til samboerskap i kassen:
Pilfink ved fuglekasse

Så vidt jeg har kunnet observere har han ikke hatt nevneverdig hell til nå. Bare tjue meter fra kassetreet med den håpefulle beileren holder en annen pilfink til. Han har hatt selskap med en annen pilfink de siste dagene, så det ser ut som om denne har funnet seg et koneemne.

Jeg er ikke sikker på hvor dette paret har tenkt å hekke, men kanskje vår beiler har tenkt å "by over" den andre hannen med fuglekassen vår? Jeg har sett at vår mann har prøvd å fly bort til det andre paret og prøvd seg med dårlig skjulte invitasjoner á la bli med opp til meg a', men det har bare ført til at han har blitt kjeppjaget rundt nabolaget av det andre paret.

Vi får gi ham litt tid, og se hvordan dette går...

1 kommentar:

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.