Mine 5 siste innlegg på¨Google+

fredag 18. februar 2011

Darwin in 26 weeks - et fotoprosjekt

Etter at jeg endelig fikk anskaffet et dugandes kamera igjen har jeg fått tatt en del bilder, du finner flere av dem på photo.prestoy.org - Flickr-sida mi. For det meste har det blitt å ta en tur ut og se hvilke fotomotiver man kommer over, men noen ganger er det litt vanskeligere å finne ut hvor man skal dra og hva jeg ønsker å ta bilde av. I sånne situasjoner er det fint å ha et fotoprosjekt eller to i bakhånd – noe som gjør at man alltid har noe å ty til hvis idetørken skulle bli for påtrengende.

Så, for å innvie det nye kameraet mitt har jeg funnet ut at jeg skal begynne med et prosjekt som heter Darwin in 26 weeks. Prosjektet går ut på å ta de 26 mest brukte ordene fra ”Om artenes opprinnelse” (On the Origin of Species) – verdens viktigste bok? – og bruke hvert av dem som et ukentlig tema i et halvt år framover. Boka er nå så gammel at opphavsrettighetene har gått ut, og hvem som helst kan legge den ut som et PDF-dokument. Og fra PDF-dokumentet kan man lagre teksten til en vanlig tekstfil på PCen. Denne filen laster man så inn i Wordle (http://www.wordle.net/) og lage en ord-collage av den der hyppigheten til hvert ord avgjør størrelsen til ordet i collagen. Mitt forsøk ble slik:

Darwin in 26 weeks (Et halvt år med Darwin)

Der har du altså de ukentlige temaene. Deretter gjensto det bare å sortere disse i en tilfeldig rekkefølge og ta det første først og de neste deretter J Rekkefølgen er hemmelig og vil avsløres uke for uke. Til nå har temaene several (flere) og animals (dyr) vært presentert. Til hvert bilde er det et sitat hentet fra boka som (forsøksvis) prøver å skildre et eller flere elementer i bildet. Sitatet er både på norsk og engelsk. Her er det siste bildet for temaet animals.

Darwin in 26 weeks, week 62011: Animals II

Fra og med neste tema kommer jeg også til å legge ut bildene for hver uke her på bloggen også. Kommentarer er velkomne - både her og på Flickr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.