Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 23. februar 2011

Levelige vinterdager

En av de fineste opplevelsene jeg vet når det nå endelig begynner å bli lysere og mildere dager, er å sette meg ved en godt besøkt foringsplass ute i skogen og betrakte fuglene som kommer innom.

Snøen reflekter lyset slik at fuglene blir godt opplyst både nedenfra og overnfra, noe som gjør at de fine fargene og strukturene i fjærdrakten kommer godt fram. Jeg synes faktisk at det er på denne tida av året at fuglenes fjærdrakt ser friskest ut, selv om de fleste får nye fjær på seinsommeren og høsten.

Sist søndag satt jeg i to timer og betraktet blant annet denne dompapen sammen med meiser og andre finkefugler. I tillegg var både gråspett og flaggspett innom foringa, men disse er mer forsiktige i sin framferd og vanskeligere å få gode bilder av enn finker og meiser. Men nå har jeg gått til anskaffelse av et lite transportabelt fotoskjul som forhåpentligvis gjør at jeg blir litt mindre synlig for spettene. Da er det også håp om å få fine bilder av litt vanskeligere tilgjengelige fugler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.