Mine 5 siste innlegg på¨Google+

tirsdag 22. mars 2011

På vikende front?

Så er det den tida igjen! Våren er i anmarsj og alt er fryd og gammen. Men så setter pollensesongen i gang. Nå er det or og hassel  som er i gang og spesielt or finnes det plenty av her i Trøndelag.

Selv om det ennå er tidlig i pollensesongen er det ikke vanskelig å finne orerakler (bildet til venstre her) , spesielt hvis man går i oreskogene langs fjæra. Hassel er det mindre av, men de finnes de også. Til høsten vurderer jeg å plukke hasselnøtter slik at jeg får noe tilbake for all snørra...

Selv om det begynner å bli barmark og ganske vårlig langs fjæra skal man ikke dra mange hundre meter innover i landet før det er ganske så vinterlig. Selv i sørhellingene ligger snøen så tykk at den dekker mesteparten av markene. Men heldigvis er det tegn til vår her også. Det har begynt å dannes seg lodne knopper på rogn, or og selje. Hvis vi er heldise vil det kanskje være mulig å finne små, grønne museører om en måneds tid (hvis mildværet holder seg).

Bildet til venstre er tatt i helga og lyver nok litt om forholdene når jeg skriver dette. Det har vært mildt og regn i to dager, og forholdene på Leinstrand er ganske sikkert mer vårlige nå.
Elg og andre hjortedyr har gnagd i seg bark og kvistetoppene i vinter, og har sikkert litt lyst på grønne og saftige planter snart. Jeg fant de aller første spede gjøksyrene like ved dette treet der elgen har forsynt seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.