Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 16. mars 2011

Risikosport!

Her om dagen ville jeg prøve å ta bilder av sola. Jeg vet at fotografering av sola er en risikosport på grunn av at både kameraet og synet kan ta kvelden hvis man retter linsa mot sola på en klar himmel. Du kikker da faktisk rett på en kjerneeksplosjon!

Derfor tok jeg mine forholdsregler. Jeg hadde en bit ueksponert og framkalt diasfilm liggende, og av den svarte delen av filmen lagde jeg et filter som jeg holdt foran linsa. Denne anordningen rekker faktisk som filter, men den gir en litt rødlig farge. Resultatet ser du her.

Det mest interessante på bildet (og grunnen til at jeg ville forsøke å ta bilder av sola) er de små mørke flekkene i det første "kvarteret" av solskiva. Flekkene skyldes ikke feil på linsa, men er faktisk solflekker! Solflekker har stor betydning for oss her på jorda. Fenomener som nordlys skyldes at solflekkene skyter store mengder solpartikler ut i verdensrommet, og partiklene som treffer jordas magnetfelt ledes mot polene og vises som nordlys. Mengden av solflekker varierer i perioder (noe som skyldes "solas golfstrøm"), og lange perioder med lite solflekker kan gi kaldere perioder på jorda.

Noen hevder også (men det er omstridt) at solaktiviteten kan ha en effekt på klimaendringene. Vi er muligens på vei inn i en periode med færre solflekker som kan gi kjøligere klima, og som muligens vil dempe effektene på klimaendringene. Hvis spådommene om kjøligere klima på grunn av solaktivitet slår til og klimaendringene samtidig forsterkes i  perioden med lavere solaktivitet, vil klimaet på kort tid bli mye varmere når perioden med lavere solaktivitet er over. Mer om dette og andre solfakta kan du høre om i Ekko Viten fra 8. mars på nrk.no.

Sola er spennende!
Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.