Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 24. august 2011

Stæmningsbilder

Her er noen stemningsbilder fra Helligvær i sommer. Og jeg må nok innrømme at jeg har krydret stemningen med litt kreativ redigering ("pseudo-HDR"/"single RAW HDR"). Siden jeg er nybegynner i denne kunsten er altså de første brukbare resultatene jeg har fått til. Men får jeg øvd litt mer kan jeg forhåpentligvis få til noen slagkraftige effekter ut fra godt råmateriale.




For de teknisk interesserte har jeg brukt disse programmene i prosessen (alle er fritt tilgjengelige):
  • RawTherapee til å studere RAW-filene og eventuelt gjøre små justeringer.
  • Luminance HDR (tidl. Qtpfsgui) til "tone mapping" (Fattal) og lagring til JPEG
  • Gimp til justering av JPEG-fila, feks. oppretting, fargetoner, fjerning av støy, beskjæring og skalering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.