Mine 5 siste innlegg på¨Google+

tirsdag 6. september 2011

Merkelige tider...

I sommer har jeg jobbet litt med en utfording som den kjente og respekterte naturfotografen Terje Hellesø kom med i bloggen sin tidligere i sommer. Terje Hellesø er opphavet til begrepet "det personlige naturbildet" - det vil kort sagt si at man må prøve å vise seg selv gjennom sine naturbilder. Utfordringen han presenterte lød som følger:

"Publiser 1-5 naturbilder tatt i perioden 15.7-31.8 på bloggen din med temaet 'Vem är jag?'."

Jeg har hatt denne utfordringen i bakhodet på de mange turene i sommer. Da jeg sist søndag hadde plukket ut bildene jeg ønsket å besvare utfordringen med og laget ferdig blogginnlegget sprang bomben:

Terje Hellesø innrømmet å ha redigert mange av sine naturbilder ved å legge til andres bilder av gaupe og andre dyr (se fotografi.no og fotosidan.se).

Det er i og for seg ikke galt verken å legge til eller fjerne dyr eller andre elementer fra naturbilder, men da må man opplyse om dette - spesielt hvis bildene er forsøk på å dokumentere. Det finnes mange negative aspekter ved det han har gjort, men jeg kommer ikke til å diskutere dette her (det finnes nok av slike diskusjoner, blant annet på foto.no). Det eneste jeg vil si er at han har gjort noe ubegripelig dumt som ikke svarer til de forventningene jeg og de fleste andre naturfotointeresserte har hatt til ham.

Men, når dette er sagt må det jo også understrekes at det er få andre naturfotografer i Norden som har brakt naturfotografiet videre på en slik måte som Terje Hellesø har gjort. Han har inspirert og vist at det finnes andre måter å ta naturfoto på enn det mange forbinder med denne genren. Naturfoto blir ofte assossiert med sylskarpe fugleportretter i morgen- eller kveldssol der man ser hver eneste fjær...eller storslagne landskapsbilder med uendelig dybdeskarphet...eller naturromantiske skildringer som flyter over av nasjonalromantikk og patos.

Nå mener jeg ikke at slike bilder er dårlig naturfotografi, for det er de absolutt ikke - noe som vises i naturbildene på http://500px.com/popular?only=Nature og andre populære fotosider. Men det har ofte blitt malen på hva et godt naturfoto er. Terje Hellesø viste at man også kan skape gode naturbilder ved å ta bilder i granskogen av rådyr og rev med uvanlig komposisjon og lys. Andre aspekt ved naturfotofilosofien hans er å legge vekt på arten i sine naturlige omgivelser i stedet for å komme så nært dyret som mulig og isolere det fra sine omgivelser. Med disse og andre ideer om naturfoto har han inspirert mange andre, blant annet meg. Jeg håper derfor at han og hans Malin klarer seg gjennom den tøffe tiden framover og kommer tilbake til naturfotomiljøet når tiden er inne.

Denne kjedelige saken minner meg om Sverre M. Fjeldstad, en annen naturfotograf og personlighet som inspirerte mange og som  dessverre ble "ekskludert" fra naturfotomiljøet for godt etter å ha vært uredelig med opphavet til noen få av sine mange fotografier. Jeg håper at naturfotomiljøet denne gangen kan vise seg fra en annen side og bidra til at Terje Hellesø ikke lider samme skjebne.

Så, hva med bildene jeg tok for å besvare utfordingen fra Terje Hellesø? Du finner dem nedenfor (klikk på bildene for å se større utgaver). Jeg har ikke tenkt å kommentere bildene, men la de som har lyst og behov for det tolke bildene helt fritt. Og kanskje kjenner noen igjen meg i dem ;-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.