Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 16. november 2011

Isabellasteinskvett på 63,57°N

Forrige onsdag dukket det opp en melding på BMS, fuglevarslings-appen: en isabellasteinskvett var oppdaget på øya Tautra på Frosta! Det er den første observasjonen av isabellasteinskvett i Trøndelag, og kanskje den nordligste i det hele tatt? Siden Tautra bare er en liten halvannen times kjøring hjemmefra skulle steinskvetten absolutt være innenfor rekkevidde. Men på grunn av at dagene nå begynner å bli korte hadde jeg ikke mulighet til å komme meg dit den dagen fuglen ble oppdaget. Og ikke nok med det: torsdagen skulle jeg reise til Bodø for å tilbringe en langhelg der!

Jeg sjekket BMSen jevnlig gjennom helga, og det tikket daglig inn bekreftelser på at fuglen holdt seg i samme område. Og håpet mitt om at fuglen ville være der over helga ble stadig sterkere. Da jeg gikk på flyet i Bodø på søndag ettermiddag kom det inn enda et BMS-varsel om at fuglen fremdeles var på plass, og da bestemte jeg meg for å legge turen dit neste dag.


Natt til mandag var det vind og regn, noe som styrket håpet mitt om at fuglen i hvert fall ikke kom til å trekke vekk den natten. Så på morgenen pakket jeg sakene mine og la avgårde i retning Tautra. Isabella-stedet var en fem minutters gåtur fra parkeringsplassen, og da jeg endelig var framme tok det meg bare et par minutter å finne isabellaen. Den lette etter mat midt i en flokk med kyr, men da jeg kom for nær tok den til vingene i retning en granplanting ikke så langt unna. Da den hadde fått satt seg til under et grantre virket det som om den ble litt roligere, og jeg fikk sett den godt og lenge. Jeg klarte til og med å få et par brukbare bilder.

Dessverre så isabellasteinskvetten litt pjusk ut. Fjærdrakten var oppblåst hele tiden, noe som betyr at den strevde med å holde på varmen. I tillegg hadde den en "kul" på halsen og så ut som den hele tiden prøvde å svelge noe. Det kom to fuglekikker-kolleger til etterhvert og det ble diskutert om den kunne ha en parasitt i svelget som forårsaket den stadige svelgingen. Selv om den tydeligvis hadde problemer med fordøyelsen så jeg at den flere ganger plukket insekter fra marken som den tydeligvis klarte å få ned. Men med så mange problemer ser nok framtiden ikke spesielt lys ut får vår beige, lille venn. Den vil nok dø så snart været blir litt mer vinterlig.

Området på Tautra der isabellasteinskvetten holdt seg

Men selv om isabellasteinskvetten nok ikke vil overleve lenge så er Tautra og havområdet rundt et livgivende område for andre fugler om vinteren. Det er fordi det mange steder er ganske grunt og god produksjon av småfisk, skjell og bløtdyr på bunnen. Dette kommer til stor nytte for flokker av spesielt ærfugl og andre dykkender. Også lommer og dykkere trives godt her. Dette fikk jeg en påminnelse om da jeg på vei hjemover oppdaget en smålom som lå like ved moloen som forbinder Tautra med fastlandet.

Smålom i overgang til vinterdrakt

3 kommentarer:

  1. Fine fugler og landskaps bilder :)

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, Torunn. Har vært innom bloggen din nå. Mange fine bilder der også :-) Har lagt inn kommentarer på noen jeg syntes står seg spesielt godt.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med ny art og passert 5000 på bloggen! Ble virkelig bra bilde av skvetten. Ja - den er nok sikkert vandret til de evige jaktmarker nå - det er mange ublide skjebner blant fugler og dyr - og for mennesker også, for den saks skyld...

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.