Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 18. januar 2012

Fotoprosjekter 2012

Så er det et nytt år, og for min del melder det da seg alltid et behov for å planlegge litt framover. Det gjelder hvilke fugler og fugleturer jeg har lyst til å konsentrere meg om i løpet av året, og det gjelder også for fotograferingen. Dette innlegget handler om fotoplanene for 2012 - fugleplanene vil komme etterhvert :-)

I fjor hadde jeg et Flickr-prosjekt som het Darwin in 26 Weeks. Målsetningen med prosjektet var å ta de 26 mest brukte termene fra On The Origin of Species av Charles Darwin og gjøre en ukentlig presentasjon på disse. Det gikk bra lenge - veldig lenge, egentlig. Hele 18 uker postet jeg to bilder hver uke, men da sommeren kom og ferien skulle avvikles stoppet det opp. Allikevel er jeg ganske fornøyd med det jeg fikk gjort. Og prosjektet skal ligge uferdig på Flickr.

Og nå er det på'an igjen. Siden jeg ikke klarte å fullføre fjorårets prosjekt har jeg for sikkerhets skyld valgt ut to prosjekter i år! Men jeg er optimistisk siden disse ikke er like krevende som fjorårets Darwin-prosjekt. Der måtte jeg plukke ut sitater som skulle følge bildene og passe på å fotografere ting som skulle samsvare med teksten (jeg skal innrømme at den sammenhengen ble litt tynn noen ganger). Derfor har jeg denne gangen valgt å kjøre prosjekter der jeg ikke trenger å planlegge så mye, men heller fotografere mer impulsivt.

Men en ufravikelig regel har jeg satt for årets prosjekter: natur- og landskapsbilder av den typen jeg vanligvis fotograferer skal ikke være med. Disse blir det nok uansett mer enn nok av ;-) Så - hvilke prosjekter skal jeg jobbe med i år? Her kommer de:

 M35  *) Jeg har kjøpt meg et nytt objektiv til kameraet. Vel, nytt og nytt...det er en brukt Nikkor 50mm f/2 AI. Gammelt og helmanuelt! Målsetningen er å legge ut minst ett bilde hver uke som er tatt med dette objektivet og kameraet innstilt på M (manuell). Navnet på prosjektet burde vært M50 (Manuell + 50mm) mener du kanskje, men siden objektivet er laget for fullformatkameraer blir det i praksis ca. 72mm på mitt kamera. Derav navnet. Det er lov å bruke eksponeringmåling (TTL), men autofokus er ikke mulig med dette objektivet. Bildene skal bare få en tittel og ikke noe mer. Jeg kommer til å starte med dette prosjektet fra uke 4 (neste uke).

 En tilfeldig dag  Jeg har laget et Python-skript (aka. dataprogram) som helt tilfeldig velger ut en dag i en måned der jeg skal dokumentere så mye som mulig av det jeg gjør. Skriptet sender meg en epost klokka 20 kvelden før den utvalgte dagen. Bildene kan tas med hvilket utstyr som helst: mobil, kompaktkamera eller full DSLR-pakke. Det første innlegget kommer i løpet av en februar en gang... ;-)

Begge prosjektene skal ha sitt "hjem" i et album på Google+, og eventuelt tekstlig innhold vil være på engelsk. Men jeg kommer nok til å informere både her på bloggen, Facebook og Twitter når det kommer nytt innhold i disse albumene.

Da er det bare å brette opp ermene...

* Objektivet jeg skulle bruke til prosjektet viste seg å fungere dårlig med min Nikon D7000, og derfor må jeg gjøre noen endringer på prosjektet. Kameraet skal fremdeles stå på M for manuell, men jeg endrer brenvidden til 35mm, som er normalbrennvidden for mitt kamera. For de som ikke vet hva normalbrennvidden er så tilsvarer det en linse med en synssektor som omtrentlig tilsvarer øyets synssektor. Jeg har store planer om å skaffe meg Nikons 35mm F1.8G AF-S, og da blir det utelukkende dette objektivet som skal brukes til prosjektet. Inntil da må min 16-85mm F3.5-5.6G innstilt på 35mm gjøre nytten...

1 kommentar:

  1. Interessante prosjekter lykke til -venter i spenning.. Jeg tar ting litt så der på sparket, som tidligere år. TerjeO.

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.