Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 4. januar 2012

Hold orden på bildesamlingen din med Linux

Jeg har lenge brukt Linux (les: Ubuntu) som OS på min pc. Og jeg bruker utelukkende Linux-programmer til å få arbeidet gjort, om det så er dokumentskriving, programmering, nettbruk - eller for å ordne fotosamlinga og redigere bilder. Jeg synes det har manglet gode, norske artikler som gir anbefalinger om hvilke fotoverktøy i Linux som duger til arbeidet medfotosamlingen. Dette innlegget er mitt forsøk på å rette på denne tilstanden.

Det er mange grunner til at jeg har valgt bort Windows, men hvorfor jeg har gjort det er egentlig ikke relevant her (det vil jeg kanskje skrive mer om i et annet innlegg). Jeg tror det er mer nyttig å gå direkte på temaet som tittelen antyder; å se konkret på hvilke Linux-programmer som er nyttige verktøy for å ta vare på fotosamlingen din. Jeg vil prøve så langt som mulig å holde meg unna teknisk Linux-stoff (alt Linux-teknisk stoff er godt merket), slik at det også er mulig å lese denne artikkelen hvis du bare har brukt Windows eller Mac.

OBS: tekno-stoff! Vær oppmerksom på at ulike Linux-varianter ("distroer") kan installeres med ulike skrivebordshåndterere. De to vanligste av disse er KDE og Gnome. Det er fullt mulig ær å installere programmer som er laget for KDE på Gnome (se her), og omvendt. Men det fører til at programmenyen kan bli litt "rotete" i og med at alle standardprogrammene til den nye skrivbordshåndtereren dukker opp der. Det kan også hende at enkelte program ikke virker 100% slik de skal, men det er veldig sjelden.

NB! Dette er ikke et forsøk på å lage en lærbok for programmene som omtales her! På nettet finnes det massevis av gode manualer, how-tos og brukstips. Jeg har tanker om å samle noen av de nyttigste tekstene i et senere innlegg i denne bloggen.

Slik arbeider jeg med bilder

Først vil jeg si litt om mine fotovaner slik at du kan sammeligne kravene jeg stiller til programvaren i forhold til dine egne. Jeg tar for det meste bilder i råformat (RAW, se forklaring av RAW her). Disse bildene er ikke bildefiler på samme måte som JPG og TIFF og kan ikke vises på skjerm uten å  "framkalles" først (jeg har valgt å bruke begrepet framkalle om prosessen med å lage en visningsfil av råfilen i JPEG, TIFF eller andre formater). Framkallingen gjøres med egnede progammer for denne oppgaven. Når råfilen er framkalt og lagret som en bildefil (feks JPEG, PNG, TIFF eller andre relevante formater) kan det være behov for beskjæring, skalering, fjerning av fremmedelementer osv. Til dette bruker jeg andre programmer igjen. Når så denne prosessen er ferdig kan bildene legges ut på nettsider eller sendes til utskrift eller trykking.

Å framkalle råfiler kan være en litt kompleks prosess. Mange synes nok at det blir for fiklete, og du kan leve godt med å bare ta bilder i JPEG-format og la det bli med det. Men ønsker du å utnytte kameraets eksponeringsmuligheter maksimalt og ha full kontroll over hvordan sluttresultatet blir er det vel anvendt tid å sette seg inn i et program for framkalling av råfiler. Mange hobby-/amatørfotografer fotograferer til JPEG-format i sammenhenger der det tas mange bilder av samme hendelse (for eksempel bursdagsfeiringer og fotballturneringer), men går over til råfiler når de tar bilder der de ønsker å ha mer kontroll over sluttresultatet eller har få muligheter til å ta mange bilder av samme situasjon. Eksempler på slike motiver er fotografering av dyr og fugler, landskap, portretter og lignende.

Jeg kommer til å ta utgangspunkt i programmene jeg bruker selv og beskrive hva jeg bruker disse til, men jeg vil også nevne andre alternativer. Det skal ikke være nødvendig med så mye pc-kunnskap for å få utbytte av dette innlegget. Men det beste er selvfølgelig at du kjenner litt til Linux på brukernivå, det vil si at du har brukt en Linux-variant. Det vil også være en fordel om du har litt erfaring med generell foto-håndtering på pc.

Holde orden og oversikt i bildesamlingen

Jeg har prøvd flere programmer til dette formålet: Picasa (både for Linux og Windows), DigiKam, F-Spot og Shotwell. Picasa og DigiKam skiller seg litt ut her fordi de er mer funksjonsrike verktøy i forhold til de to andre. Av disse programmene har jeg endt opp med å bruke Shotwell. Mest fordi det er standardprogrammet som ligger i Ubuntu fra versjon 10.10 og senere, og selvfølgelig for at det duger til å organisere fotosamlingen.

Picasa
DigiKam
F-Spot
Shotwell
Shotwell og F-Spot kan sees på som ganske like programmer, men etter min mening har Shotwell flere og bedre funksjoner samtidig som det er et enklere program å bruke. I tillegg synes Shotwell å dra i fra F-Spot og gir ut nye versjoner minst to ganger i året, og funksjonaliteten vil nok med tiden ligge nærmere Picasa/DigiKam enn F-Spot.

Jeg bruker Shotwell til følgende oppgaver:
  • Import av bilder fra kamera og til server. Du kan angi hvor bildene skal lagres og hvordan mappestrukturen skal bygges opp. Jeg lagrer bilder tatt på samme dato i en mappe med datonavnet (format: dd.mm.åååå). Du kan også velge på bygge opp mappestrukturen på andre måter, for eksempel i tre nivåer åååå->mm->dd.mm.ååå.
  • Vurdering og sletting av bilder. Hvis du har flere bilder av samme motiv kan du angi hvem av dem som er egnet å bruke videre ved å gi dem "karakterer". Du kan beholde de mindre vellykkede bildene (noe jeg vanligvis bruker å gjøre) eller du kan slette dem.
  • "Tagge" bilder og samle i album. Tagging vil si å sette  "merkelapper" på bilder. På denne måten kan du for eksempel merke alle bildene av barna med deres navn, eller du kan gi alle bildene fra en spesiell hendelse samme tag slik at du enkelt kan finne igjen og få presentert bildene samlet. Det blir som å lage fotoalbum. Det er dessverre ikke mulig (foreløpig) å sortere bildene samlet i en tag på annet en navn og dato. Du kan også vise bilder med samme tag som et "lysbildeshow".
  • Åpne bilder for framkalling i darktable (se nedenfor).
Shotwell: oversikt over bildesamlingenShotwell: redigering av bilde
Men det finnes enda flere muligheter i Shotwell som nok mange vil synes er nyttige, selv om jeg ikke bruker dem så ofte:
  • Ikke-ødeleggende redigering av bilder. Ikke-ødeleggende vil si at redigeringene du gjør på bildet ikke endrer originalen. Resultatet av redigeringsoperasjonene lagres og vises på en egen JPEG-kopi. Redigeringene du kan utføre er endring av lysverdi og kontrast, fargejustering, beskjæring, rotering og fjerning av røde øyne.
  • Deling av bilder. Du kan enten sende bilder på epost eller sende dem direkte til Facebook, Flickr og Picasa. Det er også enkelt å lagre bilder på disk/USB-pinne og lignende (skalert versjon, med eller uten redigeringer) og gjøre hva du vil med dem etterpå.
  • Du kan også holde orden på videoene dine med Shotwell, men det er ikke mulig å redigere dem.
Picasa og DigiKam

Disse programmene fortjener litt mer omtale fordi de dekker et større spekter av behovene du har når du skal ordne en fotosamling.
Picasa: oversikt over fotosamlingenPicasa: redigering av bilde
 Picasa er et program utviklet av Google som skal hjelpe deg å holde orden på den digitale bildesamlingen din. Programmet har mange og gode funksjoner, og de viktigste er:
  • Ikke-ødeleggende redigering av originaler. Redigeringsmulighetene er mye mer omfattende enn i Shotwell. Du har mye bedre kontroll på lys, skygge og farger. Det finnes også en rekke effekter som enkelt kan legges på bildet.
  • Lage og vedlikeholde album, det vil si lage bildesamlinger om spesielle tema. Disse kan vises i Picasa eller eksporteres som frittstående bilder samlet i en katalog. Albumene kan også eksporteres til ulike visningsmåter.
  • Ansiktsgjenkjenning og automatisk albumoppretting for ulike "ansikter". Ansiktsgjenkjenningen i Picasa er meget god, og det skal ikke mye arbeid til for å lage album over alle personene du har bilde av.
  • Opp-/nedlasting til ulike webtjenester som Google+/Picasa, Facebook, Flickr, blogger og mange flere.
  • Gode utskriftsmuligheter.
Jeg har tidligere brukt Windows-versjonen av Picasa (OBS: tekno-stoff! Jeg installerte det i Wine.), men har gått mer og mer bort fra Picasa i den senere tid. Det er spesielt to grunner til dette:
  • Når Picasa kjører i Wine får du ikke mulighet til å ta bildet direkte opp i et redigeringsprogram i Linux-miljøet. Rett og slett fordi programmene som kjører i Wine ikke "ser" programmene som er installert i Linux. Det mulig å omgå dette (med noen ulemper), men det blir for teknisk å forklare dette her.
  • Utviklingen av Linux-versjonen har ligget etter Windows/Mac (det ser ut som de har avsluttet utviklingen helt nå) og har derfor manglet flere nyttige funksjoner, spesielt ansiktsgjenkjenning.
DigiKam er veldig likt Picasa og er like enkelt i bruk, mer er det egentlig ikke å si om den saken. Men DigiKam har tettere koblinger andre Linux-programmer i og med at den nyeste versjonen av Picasa bare kan kjøres i Wine.
DigiKam: oversikt over fotosamlingenDigiKam: framkallingsjustering
OBS: tekno-stoff! DigiKam er laget for KDE, slik at hvis du bruker Gnome som skrivebordshåndterer må du installere KDE-bibliotekene sammen med DigiKam. En annen ting er at DigiKam fint kan brukes i hele prosessen med import, framkalling av råfiler og redigering av presentasjonsversjoner, og dermed kan eliminere behovet for Shotwell og andre Gnome-baserte verktøy.

Framkalling av råfiler

RawTherapee
Darktable
Hvis du ikke bruker råfiler kan du hoppe over dette avsnittet, men som jeg har nevnt tidligere i denne artikkelen er det vel anvendt tid å sette seg inn i hvordan man framkaller råfiler til bilder som skal presenteres for verden.

I Linux-verdenen er det to utmerkede programmer for framkalling av råfiler å velge mellom: Darktable og RawTherapee. Begge tilbyr stort sett samme funksjoner, men arbeidsflaten er ganske forskjellige. Min erfaring er at begge programmene lager meget gode bilder ut fra råfilene. Jeg har mest erfaring fra RawTherapee og kan bekrefte at det fungerer meget godt sammen med Shotwell. Når jeg har vurdert råfilene i Shotwell og funnet hvilken original jeg vil bruke høyreklikker jeg på bildet og velger "Åpne i RawTherapee" i menyen. Dette menyvalget kan endres i Shotwells innstillinger, og du kan sette inn hvilken som helst program som kan åpne og redigere råfiler.

I RawTherapee kan jeg justere alle mulige varianter av innstillinger, men de jeg bruker mest er eksponeringsjustering (lys/mørk), svartpunkt, fargemetning og kurver. Det er selvfølgelig også mulig å redusere støy, rette opp, beskjære og skalere, men disse bruker jeg noe sjeldnere. Når bildet ser ut slik jeg ønsker det sender jeg det til prosesseringskøen. Der kan du velge hvor sluttresultatet skal lagres og om det skal lagres som JPEG, TiFF eller PNG. Alle justeringene du har gjort på originalen lagres i tilknytning til originalbildet, men da uten å ødelegge originalfilen.
RawTherapee: Oversikt over fotosamlingenRawTherapee: framkallingsjustering
I løpet av det siste året har det dukket opp et nytt og lovende program for framkalling av råfiler - Darktable. Det sies at arbeidsmåten/-flaten er inspirert av Adobes Lightroom, og at de som har brukt Lightroom lett kan finne seg til rette i Darktable. Siden jeg ikke har brukt Lightroom kan jeg ikke si noe om dette (har du erfaringer med begge så legg gjerne inn en kommentar). Darktable har modnet seg kraftig på kort tid og har allerede de aller fleste funksjonene til RawTherapee og enda noen flere, til og med en retusjeringsfunksjon finnes der.
Darktable: framkallingsjustering
Jeg har sett litt på Darktable og liker at arbeidsflaten der er mer oversiktlig enn i RawTherapee. Og når Darktables framtidsplaner i tillegg ser mer ekspansive ut enn RawTherapees har jeg besluttet å begynne å bruke Darktable. Jeg har ikke nok erfaringer med programmet ennå til å gi en god beskrivelse av hvordan det best kan brukes, men jeg håper å komme tilbake til dette i et senere innlegg.

Bilderedigering

Noen ganger er det nødvendig å gjøre justeringer på bildet også etter framkallingen av råfilen. Det kan for eksempel være fint å kunne fjerne et støvkorn som satt på linsa, en liten grein som stikker ut der det ikke bør stikke ut en grein, en Nugatti-flekk på haken til minstebarnet, og så videre. Til denne jobben bruker jeg redigeringsprogrammet Gimp som finnes til både Linux, Windows og Mac.

Det finnes et norsk nettsted med utelukkende Gimp-stoff. Her er det også en veldig god samling av artikler om hvordan du får til både det ene og det andre. Se www.gimp.no.

Gimp
Gimp kan brukes til mange av justeringene jeg gjør i framkallingsprosessen, men i og med at en filen som produseres i framkallingen har mindre informasjon enn råfilen vil justeringsrommet begrenses. Men har du som er hobby-/amatørfotograf et JPEG- eller TIFF-bilde som trenger noen små justeringer er Gimp et utmerket verktøy til denne jobben.

OBS: tekno-stoff! Hvis du har behov for å redigere bildefiler med 16-bits fargedybde kan ikke Gimp håndtere det siden programmet foreløpig opererer kun med 8-bits fargedybde. Hvis resultatet skal presenteres på skjerm eller på normal fotoutskrift er denne begrensingen ikke noe problem. Men har du bilder som skal trykkes med høy kvalitet er det noe du bør vurdere om har betydning for sluttproduktet. Hvis du trenger 16-bits fargedybde anbefaler jeg deg å bruke DigiKam eller Krita (begge er KDE-progammer).

Bilderedigeringen er siste steg i prosessen fra råfil til ferdig resultat, slik at bildet du nå sitter med er det du skal laste opp på nettet, skrive ut bilder av, trykke og så videre.

Oppsummering

Alle Linux-varianter gir både amatør- og proff-fotografer muligheter til produsere fotografier med høy kvalitet. Det er imidlertid en god del programmer å velge mellom, og siden jeg har prøvd ut og brukt flere av dem tillater jeg meg å gi deg noen råd om fornuftige kombinasjoner av programmer. Jeg har satt opp beste kombinasjon for de to mest brukte skrivebordsmiljøene.

Kompaktkamera-fotografen

For deg som bruker et vanlig kompaktkamera og som ikke har mulighet til eller behov for å ta bilder i råformat:
  • Gnome: Shotwell holder i massevis til å holde orden på fotosamlingen og gjøre enkle ikke-ødeleggende redigeringer. I løpet av kort tid kommer også ansiktsgjenkjenning i Shotwell.
  • KDE: DigiKam gir deg mange muligheter til å holde orden i fotosamlingen, blant annet ansiktsgjennkjenning. Du får også mulighet til å gjøre de fleste redigeringer du kan tenke deg, og DigiKam fungere også utmerket om du vil fotografere råfiler innimellom.
Alternativt kan du velge å installere Picasa i Wine, men merk at programmet ikke lar seg koble sammen med andre redigeringsprogrammer i Linux.

Amatør- og hobbyfotografen

For deg som har speilrefleks eller speilløst systemkamera. Jeg regner med at du tar en god del bilder i råformat, eller at du på et eller annet tidspunkt kommer til å prøve dette.
  • Gnome: Shotwell til å holde orden på samlingen. darktable eller RawTherapee til framkalling av råfiler. Gimp til annen etterbehandling (Krita eller DigiKam for håndtering av 16-bits fargedybde).
  • KDE: DigiKam til alle trinnene i prosessen. Det kan være en ide å installere darktable eller RawTherapee i tillegg hvis DigiKam ikke får fram de detaljene du ønsker fra råfilene.

Proff-fotografen

Også profesjonelle kan bruke Linux som plattform og anbefalingene for amatør- og hobbyfotografen vil gjelde for proffen også. Men inntil Gimp kommer med mulighet for 16-bits fargedybde (om 1-2 år?) kan det være lurt å basere skrivebordshåndteringen på KDE, fordi DigiKam og Krita da kjøres i samme miljø og samvirker bra. Jeg vil også tro at profesjonelle fotografer har mer behov for Krita til retusjeringer og effekter enn amatør-/hobbyfotografen vil ha.

3 kommentarer:

  1. Interessante opplysninger Ståle. Jeg har Mac og bruker Ad. Photoshop og Bridge. Vurderer Lightroom. Hva er ditt synspunkt på hva som er best egne for en IMacbruker.

    Mvh Jan Erik Tangen(BIME)

    SvarSlett
  2. Hei Jan Erik! Jeg bør vel være forsiktig med å komme med bastante uttalelser om hva som er best på Mac, rett og slett fordi jeg ikke har brukt Mac. Jeg har ikke mye erfaring med Adobes produkter unntatt Photoshop Elements, som jeg i og for seg synes er grei nok. Men mange sverger jo til Lightroom da, og ut fra det jeg har sett duger det absolutt til det meste.
    Jeg har jo konsentrert meg mest om verktøy som er fritt tilgjengelige, og når de gjelder Lightroom er det jo en (ikke rent liten?) kostnad involvert. Hvis du har lyst til å prøve et fritt tilgjengelig Lightroom-alternativ vil jeg nok anbefale RawTherapee (http://rawtherapee.com/downloads), ettersom støtten for OS/X ennå er "experimental" for Darktables del. Som jeg skrev i innlegget her så mener jeg at Darktable er minst like god RawTherapee, så hvis du "tør" kan du jo installere denne og se hva du synes (http://www.darktable.org/install/ - bla nedover til Mac-avsnittet). Det ligger en oversiktlig engelsk brukermanual på websidene deres: http://www.darktable.org/usermanual/index.html.php
    Hvis du velger å prøve RawTherapee eller Darktable ville det vært fint om du skrev noen ord her om erfaringene med disse - gode som dårlige!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Veldig nyttig innlegg :)
    Nå er det kommet et nytt alternativ også, selv om det ikke er gratis så er det i det minste til Linux:

    http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/corel-aftershot-pro-brings-lightroom-competitor-to-linux/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+d0od+%28OMG%21+Ubuntu%21%29

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.