Mine 5 siste innlegg på¨Google+

søndag 18. mars 2012

Tar du den, så tar du den!

Det er den tida på året igjen. Jeg går rundt og leiter etter vårtegn, og jammen dukker de ikke opp. Det ene etter det andre. Og noen mer etterlengtede enn andre...


Hestehoven (eller leirfivelen, som den heter her i Trøndelag) har vist fram sine gule dunblomster i flere uker allerede. Men det er nå den virkelig begynner å komme i siget. Det hvite i bakgrunnen her er ikke snø, men Øvre Leirfoss som velter seg utfor i all sin prakt påskyndet av snøsmeltinga som er godt i gang (og vel så det!).


I helga var endelig de første vipene på plass på de små jordlappene i og rundt Tonstadkrysset. De dukker opp så snart det har blitt noen barflekker på jordene, og sitter der i sludd og kuling og vokter sine revirer. Det er hannene som dukker opp først. Det er faktisk mulig å kjenne igjen de ulike individene på de svarte og hvite tegningene i ansiktet. Jeg har noen planer om å ta bilder av så mange som mulig av hannene i Tonstadkrysset i år, og se om de kommer igjen til samme sted (og samme tid) neste år. Og året deretter, og så videre.



Disse oreraklene bærer også utvetydige meldinger om at en hektisk vår er i emning, men for min del har de også en helt annen betydning: nå er det på tide å grave fram allergimedisinen igjen! Slimhinnene mine har allerede rukket å være i nærkamp med "godsakene" or- og hasselraklene drysser ut av seg.

Men har man sagt A må man også spise B...eller hva det nå heter. Uansett ville jeg ikke byttet ut vårfuglene, vårblomstene og vårværet med en pollenfri tilværelse! Jeg tar det som kommer og gleder meg til resten. Tjelden sitter allerede i fjæra, og om ikke så lenge har vi hvite C-er og andre sommerfugler flagrende rundt ørene.

Det er grunn til å glede seg :-)

3 kommentarer:

  1. Hærlig med vår, selv om vi sikkert må regne med noen tilbakeslag fremover enda! Bra og litt anderledes bilde av leirfiveln. Og så lurer jeg på hvordan få bilder av vipa på Tonstadkrysset - uten å provosere medtrafikkanter.. Har stoppet en gang for å hjelpe noen fugleunger fra veibanen. Det ble ikke tatt nådig opp!

    SvarSlett
  2. En vår uten tilbakeslag kaller man sommer der jeg kommer fra ;-) Og værmessige tilbakeslag på denne tiden av året har man lov til å avfeie med en overbærende mine!

    Når det gjelder bilder av vipene på Tonstadjordene har jeg laget et lite kart til deg som viser brukbare steder å stoppe: http://g.co/maps/ja7j3. De grønne markørene er mer eller mindre problemfrie steder å stoppe, mens de gule markeringene angir steder der man kan stoppe, men helst på tidspunkt med lite trafikk. De stedene der du kommer nærmest fuglene er helt klart på østsiden. Ved den nordligste markeringen på østsiden kan du også få utsikt over øst-jordene "inne i krysset" ved å smyge deg noen meter gjennom kantskogen.

    SvarSlett
  3. Takk for info Ståle! Jeg skal manne meg opp og gjøre et geriljastunt...

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.