Mine 5 siste innlegg på¨Google+

mandag 9. april 2012

Nedsnødde viper

Før helga var jeg og sjekket om noen av vipene i Tonstadkrysset (se prosjektet Vipa, årets fugl 2012) fremdeles holdt stand etter at påskesnøen  hadde kommet for alvor. Jeg regnet med at alle var forsvunnet til bedre jaktmarker (dvs. fjæra), men jammen var det to standhaftige hunner som holdt ut ennå.
Terese
Thea
Den ene av vipene var Terese, en kjenning fra tidligere i vår. Sammen med henne var en ny hunn, Thea.

De hadde funnet en liten, bar jordflekk der de satt og sturet i snøbygene. I oppholdsperiodene mellom bygene (der sola også kunne bryte gjennom!) beveget de seg rundt og prøvde å finne mat. Det var ikke  mange kvadratmetrene de hadde å "boltre" seg på, men det hadde tydeligvis vært tilstrekkelig til nå.

I de siste dagene har det snødd mer eller mindre kontinuerlig, og barflekkene som damene "klamret seg til" er dekket av snø. Og da er selvfølgelig damene borte. Jeg regner med at de sitter i ei fjære i i Trondheimsfjorden og venter på bedre tider...

3 kommentarer:

  1. Ah - der fikk du bilder som jeg har etterstrebet lenge gitt! Vipe og andre trekkere på snø. Kult! Men - skimtes en pc i venstre bildekant, eller er det jeg som ser syner??

    SvarSlett
  2. Ja, skjønner hva du kan se en pc der, men det er nok bare et kumlokk. Men det hadde vært artig om det hadde vært en pc :) Skulle gjerne hatt flere bilder av vipene i snien, men været var ikke så innbydende i påska, som du veit ;)

    SvarSlett
  3. Ja ja ja å sånn skal det gjøres... jeg, som Terje sliter med å tekke Terese og Thea.. men vi gjør så godt vi kan... Fantastisk flotte vipebilder Ståle...

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.