Mine 5 siste innlegg på¨Google+

mandag 4. juni 2012

Storfint besøk!

Noen ganger resulterer de mest enestående opplevelsene i de dårligste bildene. Under her ser du ett av disse bildene.


De fuglekyndige blant dere ser enkelt at de fleste fuglene på dette bildet er vanlige, norske traner. Unntatt en av dem; nær midten av bildet finner du Norges aller første kanadatrane Grus canadensis! Jeg var så heldig få kikket på den i flere timer i ettermiddag :-)

Etter at meldingen om kanadatranen tikket inn på varslingssystemet klokka 14 i dag gikk det ut flere SMS-er for å finne folk som skulle kjøre til Stadsbygda, der tranen hadde tilhold. Da transporten var i boks heiv jeg meg på sykkelen og satte kursen hjemover. Og jeg tror jammen jeg satte ny personlig rekord oppover Okstadbakkene! Klokka fem var vi på plass og beundret kanadieren (som også hekker i Øst-Sibir) som spankulerte rundt på et jorde sammen med de vanlige tranene. Og der holdt den seg altså til vi vendte snuten hjemover omtrent klokka åtte i kveld.


Mens vi stod der åpenbarte en fin svarthvit fluesnapper seg i et lite skogholt rett ved, og jeg fikk tatt et bilde av den som kanskje er litt bedre enn tranebildet. Så da ble det altså fullt utbytte både på fuglekikkinga og på fotograferinga :-)

Kan det bli bedre?

1 kommentar:

  1. Kom tydelig fram fluesnapper´n ja - fin bakgrunn! Ellers ble vel mitt canadiensisbilde omtrent som ditt. Men greit nok som dok. En stor opplevelse dette ja! Og det blir sikkert flere....

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.