Mine 5 siste innlegg på¨Google+

søndag 5. august 2012

Foran og bak

Jeg fikk repetert en viktig leksjon om fotografering da jeg var en liten tur utenfor hagen vår for å forevige denne solnedgangen over Bymarka.


Man blir jo lett betatt av et slikt syn, og jeg konsentrerte meg lenge og vel om å få foreviget de fine fargene jeg så. Så snudde jeg meg rundt for å gå hjem. Og da så jeg denne fine, teppeaktige skyen over Sjetnemarka.


Flere av bøkene jeg har lest om fotografering nevner enkel regler for å ta bedre bilder. En av de mest kjente er "Gå nærmere!", også "Det beste kameraet er det du har med deg." hører man ofte. Men en annen viktig regel å huske er "Snu deg!". For skjer det noe spektakulært foran deg, kan det ofte skje noe spektakulært bak deg.

Hvis du ser mennesker i en spennende situasjon kan det være at flere står bak deg og ser på det samme, og da kan ansiktustrykkene hos disse komplettere motivet foran deg. Eller den storslagne solnedgangen foran deg som kaster et flott, farget lys på byen bak deg.

Eller som her; interessante skyer foran meg betyr at det også kan være interessante skyer bak meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.