Mine 5 siste innlegg på¨Google+

torsdag 6. desember 2012

Hvilket insekt er dette?

I fjor høst fant jeg en puppe ute i hagen. Selv om den var liten og sannsynligvis ikke inneholdt noen sommerfugl, tenkte jeg det kunne være artig å se hva som kunne komme krypende ut av denne kokongen. Så jeg la litt jord og blader i en boks, satte på et lokk som gav litt lufting og satte den ute i boden slik at dagslyset nådde den. Og så glemte jeg hele greia!

Men for noen dager siden ryddet jeg i boden og "gjennoppdaget" boksen med puppen. Og bildet viser altså puppen og raringen som hadde kommet ut av den. Insektet har en kroppslenge i tørket tilstand på omtrent 25 mm og en vingelengde på 13 mm. Puppen er 14 mm lang.

Vet du, eller har du forslag til hvilken insektart eller familie det er snakk om? Da vil jeg gjerne at du hekter en kommentar til dette innlegget!

Image created with Snapseed for Android!

2 kommentarer:

  1. Prøver meg på et skudd fra hofta, og sier en snylteveps. Kraftig bakkropp, ditto hode-/brystparti og årevinger gjør at det i hvert fall ligner litt. Men er definitivt ingen xpert. Ellers fine portrettbilder av trekatten!

    SvarSlett
  2. Det kan se ut som du har rett i dine antakelser, Terje! Jeg la ut bildet og beskrivelsen i Insects-gruppa på Google+ (se http://goo.gl/MiicW). Der var det en kyndig kar som analyserte vene-strukturen i vingene og kunne slå fast at det er en snylteveps i Ichneumon-familien :-) Og som ikke det vår nok; puppen ser ut til å være fra en murerveps, som altså har blitt parasittert av denne "smukkasen"! Artig, gitt :-)

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.