Mine 5 siste innlegg på¨Google+

fredag 14. desember 2012

Jakten på Geminidene

I natt var jeg ute i -19°C for å se på "stjerneskuddene" som er forårsaket av meteorsvermen Geminidene. Det artige med denne meteorsvermen er at Jorden passerer gjennom den på samme tid hvert år; 12. - 14. desember. Derfor kan man planlegge å gå ut og se på meteorene på nattehimmelen. I år forventet man hele 120 meteorer i timen. Og det så jammen ut til å stemme! Det var helt skyfritt da jeg var ute mellom kl. 22.30 og 01.15. Stjerneskuddene lyste opp over hele himmelen, og det var et skikkelig imponerende skue i de tetteste "meteor-skurene".

Men å få bilder av dem var ikke så lett! Det var første gangen jeg prøvde å fotografere meteorer, og jeg måtte prøve meg litt fram. Når det i tillegg var svinkaldt, og man måtte håndtere kameraet med tjukke votter, så sier det seg selv at det ble litt plunder og heft. Men det var en flott opplevelse, og jeg prøver meg nok på nytt neste år, hvis skyene holder seg unna.

Nedenfor finner du de beste bildene jeg fikk ut av kvelden og natta :-)

En meteor passerer rett gjennom Oriontåken (M42), som ligger like under de tre stjernene i Orions belte.
Enda en meteor i stjernebildet Orion (Orions belte er hger til venstre for meteorsporet).
En litt mindre meteor et stykke under Oriontåken og beltet.

2 kommentarer:

  1. Spennende Ståle.
    Hvilke innstillinger hadde du på disse bildene?

    SvarSlett
  2. Disse er tatt med 35mm objektiv (DX), ISO 3200, blender 1.8 og eksponeringstid 8-10 sek. Jeg fant ut at det er viktig at kameraet klarer å registrere de kjappe stjerneskuddene, så derfor er det maks blender og høy ISO. Eksponeringstiden er såpas "kort" fordi på lengre eksponeringstid blir det streker av stjernene. Så satte jeg fjernutløseren på "repeat" og lot kameraet stå og ta masse bilder etter hverandre mot stjernebildet Orion. De svakeste meteorene fikk jeg ikke med, men de mest lyssterke gikk helt greit.

    Men til neste gang vil jeg sørge for å ha skaffet meg et lyssterkt vidvinkelobjektiv (sikler litt på Tokina 11-16mm f/2.8 ;-), noe som gir et større utsnitt av himmelen.

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.