Mine 5 siste innlegg på¨Google+

søndag 3. mars 2013

Endelig vinterstorm!


Hele vinteren har jeg gått og venta på en skikkelig storm her inne i fjorden, men fordi Trondheim ligger ganske beskyttet for de fleste vær- og vindforhold er det relativt sjelden at vi får oppleve hard vind og skikkelige bølger. Stor sett er det når vinden kommer fra nordvest at vi får kjenne på kreftene her inne i fjorden. Så da meteorologene før helga meldte sterk vind fra riktig retning, la jeg fram det jeg hadde av vind- og vanntette ytterklær slik at det bare var å hoppe i det på lørdag morgen.


Det begynte relativt rolig med liten kuling på Byneset. Jeg fant le for regn og vind bak et lite naust, og kunne beundre ganske så fine bølger slå mot land.


Frøsetskjæret, som vanligvis bruker å være godt pyntet med storskarver og ender, stod nakent ute i fjorden. Noen av skarvene flakset forbi, kanskje for å se om det var fotfeste å finne, men skjønte kjapt at det bare var å komme seg videre.


Noen hadde vært så dristig å la båten ligge ute på fjorden. Selv om det ble mye slingring, rulling og skvetting så det ut til å gå greit.


Det var smått med båter i småbåthavna på Rye, men det var i alle fall smul sjø innenfor moloen der. Etterhvert som vinden økte på sto sjøen jevnt og godt over moloen. Og båteieren må nok påregne noe ausing!


Ved Flakk er det noen som har valgt å bygge hyttene sine helt ned i flomålet. Da jeg tok dette bildet hadde vinden enda ikke fått storm styrke. Jeg lurer på om også huseieren her måtte påregne noe ausing utover ettermiddagen, når vinden ble på sitt kraftigste...


På havna i Trondheim var det lite trafikk. Innseilinga for hurtigbåtene er utsatt for vind fra vest-nordvest.


Etterhvert  friskna vinden enda mer til, og stormen var et faktum. Det var så mye vind at det ble vanskelig å stå oppreist og holde kameraet i ro. Og når regn og sludd også satte inn var det bare å trekke innomhus igjen. Etter fire-fem timer utendørs i et etterlengtet dårlig vær, var det greit å få seg en kopp med glovarm te.

Vel blåst :-)




2 kommentarer:

  1. Ser der ja - du fikk frem uværet til gangs! Må visst prioritere en tur langs Byneslandet jeg også ved neste storm. Røde båten var knallmotiv!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Terje. Du har jo noen gode sjøl også :-) Strandlinja langs Byneslandet har egentlig mange fine fotolokaliteter, både i finvær og skitvær. Godt at det endelig ble mulighet til å teste ut disse lokalitetene i en skikkelig storm!

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.