Mine 5 siste innlegg på¨Google+

mandag 4. november 2013

Fotoprosjekt 52:2013 - uke 44

Høyt henger de... [CC BY-ND 3.0]

Området rundt Lerkendal stadion her i Trondheim gjennomgår store forandringer for tiden. En liten bydel vokser fram, og bærer med seg nye byrom å utforske.

Mange av stedene jeg oppsøker i naturen kan oppleves som et rom; et enhetlig område avgrenset av for eksempel vegetasjon, fjellknauser og åpent landskap. Jeg opplever ofte at slike naturrom har ulike uttrykk, og de påvirker direkte stemningen og følelsene jeg kjenner når jeg er der. Enkelte steder kan gi en følelse av ro og trygghet, få meg til å kjenne meg oppstemt og glad, mens noen steder forbindes med en viss uhygge - et sted der man ikke ønsker å oppholde seg for lenge.

På samme måte kan jeg merke at også byrom har ulike stemninger. Hvem har ikke gått i en by og opplevd en gate og eller plass som hjemlig, et sted man gjerne kan sitte og bare nyte å være til stede i? For så å gå videre og oppleve neste kvartal som kaldt og upersonlig, kanskje til og med truende?

For meg er god arkitektur omgivelser som gir meg disse opplevelsene. Det blir spennende å etterhvert kunne komme seg innenfor byggegjerdene og oppleve de nye rommene byen har fått her.

1 kommentar:

  1. Ingen tvil - bymiljø kan også være spennende fotografisk, noe dette bildet til fulle viser. Det er vel bare å reservere et rom på toppen til neste kamp på Lerkendal.... For øvrig deler jeg dine tanker om varierende følelser i ditto miljø.

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.