Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 25. desember 2013

Fotoprosjekt 52:2013 - uke 51

Tankestrek
Nest siste bilde i årets "et bilde i uken"-prosjekt. Fra årets nest korteste dag. Dagen etter nådde jordhellingen sitt maksimum (ca. 23°), en årlig merkedag kjent under navnene vintersolverv og solsnu.

Nå er ikke jeg den som vanligvis legger mange tolkinger inn i bildene, men både bildet og merkedagen inviterer jo til noen fabuleringer...så - "here goes!" - som det sies på et annet språk :)

Tankene og forventningene går uvilkårlig til mildere dager, selv om vinteren til nå har vært mildere enn noen av oss kan huske (en aldri så liten tankespire der også!). Ikke det at jeg ikke liker vinteren, tvert i mot! Men for meg ligger det en forventning til årstidene i skiftningene; muligheten til både å gjenoppleve og å finne nye inntrykk og erfaringer.

Men bildet leder også tankene mine inn på to personer som for min har vært viktige i å definere dette året. Den ene er Malala Yousafazi, den andre er Edward Snowden. Begge er unge og har bidratt til å få oss til å se ting som vi vanligvis ikke ser, eller velger å fortrenge.  Begge har på hver sin måte viktige ting å si oss, men har også fått merke hva det vil si å stå opp mot dem som har makten i den virkeligheten de lever i. Begge får meg til å se at det finnes noen som våger, på tross av hva de selv må gjennomgå.

Så vil jeg gjerne benytte anledningen
til å ønske alle dere som jevnlig
eller en gang i blant
kikker innom bloggen min
en god jul!

2 kommentarer:

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.