Mine 5 siste innlegg på¨Google+

torsdag 3. juli 2014

Ha det, Nikon.

På seinsommeren i fjor la jeg ut en sak om at jeg hadde skaffet meg et kompaktkamera (Nikon Coolpix P7700) til å supplere min store og nokså tunge Nikon D7000. Det har vært en fryd å bruke litj-kameraet, men likevel må det nå finne seg i å bli erstattet av en ny og kraftfull sprett: Olympus' OM-D E-M10 (Olympus' sider om kameraet).

Gamme'rn til høyre, nysprætten til venstre!
Jeg har levd med kompaktkameraet i nesten ett år, og faktisk brukt det mye! Det betyr at jeg kan oppsummere både gode og dårlige sider ved kameraet nå. Og for å gjøre det kort: det gode ved P7700 overskygger det dårlige - uten problemer! Jeg har ikke tenkt å gå i detaljer om plusser og minuser. men heller oppsummere at kompaktkameraer alltid kommer med begrensninger i forhold til velutstyrte speilreflekser. Men godtar man rammene kameraet gir er det fullt mulig både å trives og ta flotte bilder også med et kompaktkamera. Likevel er det noen ganger at rammene kan bli for trange, og for meg blir det største problemet med Coolpixen at den ikke har søker, kun skjerm.
Sommerkveld I
Jeg må ta innover meg at jeg trenger briller for å kunne se på skjermen uten å anstrenge øynene. Hvis jeg tar kameraet med på tur og legger brillene hjemme, ender det som regel med at jeg kommer hjem med en aldri så liten hodepine. Og med så få år som brillebruker er det mye plunder og heft med dem. Husket jeg å ta dem med? Hvilken lomme ligger de i? På og av - uten stans! Og det er såpass frustrerende at jeg har kommet til at jeg av brilleårsaker pensjonerer kompaktkameraet!
Prestekrager
Så hvordan fant jeg fram til hvilket kamera som skulle få overta rollen som "alltid med"-kamera? I de siste årene har det kommet en nye kategori kameraer: kompakte systemkamera med utskiftbar optikk og uten speilmekanisme (kalles ofte CSC - "Compact System Camera"). Dette, sammen med at disse kameraene har mindre bildebrikke, gjør at de kan lages mye mindre og lettere enn vanlige speilreflekskameraer. Det har etterhvert blitt et godt utvalg av disse små systemkameraene, og kvaliteten øker jevnlig.
Et litt i overkant sjenert hus.
Etter noen runder med lesing av vurderinger av ulike modeller og litt upprøving på fotobutikken, ble det mer og mer tydelig at Olympus' modeller skiller seg ut. Så her sitter jeg altså, med en splitter ny Olympus OM-D E-M10 (link til Olympus' sider om kameraet)! Kameraet er ikke større enn Coolpixen, men er i en helt annen klasse når det gjelder bildekvalitet og brukskomfort. Jeg har prøvd det noen få ganger nå, og alt tyder på at dette kameraet ligger an til en mye lenger karriere fotosekken enn Coolpixen fikk.
Munkholmen
Og her kommer vi til et annet moment: dette kameraet matcher faktisk det store og tunge Nikon D7000 på de aller fleste punkter! Og på flere områder er det bedre, spesielt når det gjelder brukskomfort (touch-skjerm, vippe-skjerm mm.). I tillegg er vekt med standardobjektiv under halvparten, og volum 3-4 ganger mindre.
Sommerkveld II
Det er kun ett område der Nikon D7000 kommer bedre ut (ennå): action-fotografering! Når det gjelder alt fra motorsport til fugler i flukt er speilmekanismen og autofokusen i de tradisjonelle speilreflekskameraene fremdeles et hestehode foran. Men med den utviklingen som har vært på CSC-fronten i det siste så varer det nok ikke lenge før det forspranget er spist opp. Og, i motsetning til den almenne oppfatning ;-) så er faktisk ikke fugler mitt favorittmotiv. Fugler nytes best med kikkert - eller helt uten forsterkende hjelpemidler :-)
Derfor er jeg allerede i gang med å legge planer for å selge mitt gamle Nikon-utstyr til et mer omsorgsfullt hjem!
(Alle bildene, unntatt det første, er tatt med Olympusen)

1 kommentar:

  1. Hm - meget interessant. Er så smått på jakt etter en ny kompakt, og Olympusen virker jo som en solid kandidat. Spørs om systemkameraene kommer til å slite etter hvert....

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.