Mine 5 siste innlegg på¨Google+

onsdag 5. august 2015

Stortveblad og den frie vilje

Stortveblad
I ferien hadde jeg gleden av å finne en ny orkidé-art for Helligvær: stortveblad! Det er ingen bombe at den skulle vokse der siden den er mulig å finne over hele landet, men det faktumet la absolutt ingen demper på stemningen :-)

En litt mer uventet konsekvens av funnet var imidlertid at det fikk meg til å tenke på det gamle filosofiske spørsmålet om vi har fri vilje. Hvis du ikke ser koblingen her er det slett ikke merkelig, så jeg vil utdype litt om denne (litt snodige?) opplevelsen.

Vi var ute og gikk en ettermiddagstur på en av de ubebodde øyene i Helligvær. Det blomstret godt på kystgressheia, til tross for den noe hustrige sommeren vi har hatt. Jeg var ute etter orkideer - brudespore spesielt, men jeg hadde til nå ikke funnet noe annet enn de allestedsnærværende flekkmarihåndene i full blomst. Jeg gikk opp på en liten forhøyning og så ned på et smalt myrdrag. Etter å ha beskuet området i noen sekunder slår plutselig en tanke ned i hodet mitt: det finnes jo mange andre aktuelle arter av orkideer, jeg må jo holde øye etter disse også! Jeg gransket området foran meg i ytterligere et par sekunder, og så ser jeg den: stortveblad - uten tvil!

Og det er denne opplevelsen som fikk meg til å tenke på noe jeg har lest en del om: at hjernen tar valg før vi selv er bevisst hvilket valg vi tar - ja, ofte flere sekunder før (bl.a. i denne artikkelen fra forskning.no).

Jeg har tidligere funnet stortveblad ute i naturen og studert den i florabøker, så har et godt mentalt bilde av hvordan den ser ut. Og da jeg stod der og betraktet terrenget foran meg den første, korte stunden tror jeg at hjernene registrerte blomsten - helt uten at jeg var bevisst det. Innskytelsen jeg deretter fikk om å se etter andre orkidé-arter kom som et resultat av aktiviteten i "underbevisstheten" som sorterte informasjonen den hadde tatt inn via synet. Og vips! - så ser jeg den tydelig rett foran meg :-)

Man definerer ofte fri vilje som å ta valg uten noen eksterne påvirkninger. Forskningen de siste årene kanskje tyde på at det står litt dårligere til på dette området enn vi ofte tror - og liker å innrømme?

2 kommentarer:

  1. Hm - pussig. Jeg skrev en kommentar på dette interessante innlegget forrige helg, men det ser ikke ut til å ha kommet inn. Poenget var bare å informere om at det kommer et eget program i Schrødingers katt om dette fenomenet i løpet av høsten. Meget interessant og overraskende at vi kanskje ikke har noen fri vilje. Fin kobling til orkidéer på Helligvær!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje. Denne kom i alle fall fram :) Etter at jeg ble klar over fenomenet har jeg notert meg flere lignende opplevelser (også med fugl) som denne. Takk for tipset om Schrödingers katt - jeg skal sørge for å få sett programmet!

    SvarSlett

Creative Commons-lisens
Dette verk er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge lisens.